Doelgroep bepalen voor je onderneming

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on print

Je hebt het woord doelgroep vast wel eens voorbij zien komen. Een specifieke doelgroep is essentieel voor jouw onderneming. Wil je graag weten waarom? Dat leggen wij jou uit in deze blog. Lees hier wat een doelgroep is en waarom een doelgroep bepalen voor je onderneming zo belangrijk is. In deze blog laten wij aan de hand van een duidelijk voorbeeld zien hoe een doelgroep in elkaar steekt. 

Wat is een doelgroep precies

Wat is een doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep van mensen waarop een organisatie zich richt. Deze groep kan allerlei verschillende eigenschappen hebben. Hoe meer eigenschappen jouw doelgroep heeft des te beter het is. Ze noemen dit met een duur woord ook wel afbakening. Je maakt bij het afbakenen van je doelgroep, je doelgroep steeds kleiner. Hieronder vind je een voorbeeld:

Voorbeeld doelgroep bepalen voor je onderneming; wat is een doelgroep

Je hebt een nieuw product op de markt gebracht dat doffe grijze baarden weer omtovert tot een glanzende niet-grijze baard, het product kost 20 euro.  Hierbij kies je voor het geslacht van je doelgroep: de man. Daarbij kies je voor mannen die ouder zijn 60 jaar (Anders hebben ze waarschijnlijk nog geen grijze baard). Je hebt nu een grove indeling gemaakt van je doelgroep. Je gaat je richten op mannen van 60+

Nu wil je je doelgroep nog iets specifieker hebben. Je gaat nu kijken naar bepaalde kenmerken die de man van 60+ moet hebben. Zo is een kenmerk van deze man dat hij om zijn uiterlijk geeft en daar aardig wat geld voor wil betalen. Een ander kenmerk van deze man is dat hij nog aardig wat geld te besteden heeft. Je doelgroep is dus: Mannen van 60+ met een boven gemiddelde inkomens die geven om hun uiterlijk.

Je kunt nog veel meer kenmerken aan je doelgroep geven als je wilt. Hoe specifieker je bent des te beter. 

doelgroep-bepalen-voor-je-onderneming
Denk goed na over de doelgroep van jouw onderneming

Waarom is een doelgroep bepalen voor je onderneming zo belangrijk?

Waarom een doelgroep

Een doelgroep is ten eerste belangrijk, omdat je zo kan opvallen tussen alle andere bedrijven. Verder is een doelgroep bepalen voor je onderneming belangrijk, omdat je zo precies weet op welke doelgroep jij je moet richten. Klinkt logisch right? Wanneer jij precies weet wie jouw doelgroep is, kun je je marketing/communicatie precies op deze groep mensen richten. Zit jouw doelgroep dus veel op Facebook en snappen ze niks van Snapchat. Dan hoef jij dus geen moeite te stoppen in het onderhouden van een Snapchat account. Zit jouw doelgroep veel op YouTube en hebben ze niks met TV kijken. Dan hoef jij dus geen geld te investeren in een dure campagne op televisie. 

Voorbeeld doelgroep bepalen voor je onderneming; waarom een doelgroep

We gaan weer verder met ons magische product voor grijze baarden. Je hebt nu een doelgroep bepaald. Nu ga jij kijken waar je doelgroep zit. Laten we zeggen dat mannen van 60 jaar of ouder vaak magazines over voetbal lezen. Je kunt er dus voor kiezen om een advertentie te maken voor in een voetbalmagazine. Je weet dan dat een groot deel van de lezers in je doelgroep zit. 

Het is in dit geval erg dom om een campagne te lanceren op Snapchat. Hier zijn 60-jarige mannen totaal niet actief op. Dit zou dus erg zonde zijn voor jouw geld. 

Hoe bepaal je de doelgroep voor je onderneming

  • Je begint met het kiezen van de algemene kenmerken. Welke leeftijd is je doelgroep, richt je je op mannen of vrouwen? Onthoud dat nooit iedereen je doelgroep kan zijn, als je dit doet maak je het jezelf erg moeilijk.
  • Geef daarna je doelgroep specifieke eigenschappen. Dit kunnen heel veel verschillende eigenschappen zijn. Maak je doelgroep specifiek.
  • Nu je je doelgroep in kaart hebt gebracht, kun jij gaan kijken waar je doelgroep zit. Zo kun jij gericht je marketing voeren.

Conclusie

Een doelgroep bepalen voor je onderneming is dus erg belangrijk. Hoe specifieker je bent, des te beter het is. Als je de doelgroep in kaart hebt gebracht, dan kun jij je marketing gericht afvuren op de doelgroep. 

Plaats hieronder jouw reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De vliegende starter

De starters community van Nederland